MENU
18. December 2017

Strategisk kommunikation baseret på ESG-analyse

Erhvervsfilosofi.dk tilbyder analyse og strategiske kommunikationsydelser baseret på “Environmental, social and governance” (ESG) analyser af fx konkurrenter, markeder, brancher, regioner, kunder eller leverandører.

Skærmbillede 2016-08-16 kl. 08.55.27

ESG-rating og benchmarking

Med en ESG-analyse kan du benchmarke din virksomheds bæredygtige mål op mod konkurrenter, markeder, kunder, branche, regioner eller leverandører. Dermed kan du se hvilke væsentlige datakilder, der indgår i analysen (som investorer også kigger på) og på den baggrund tilrettelægge dine CSR-indsatser og strategiske kommunikation.

 

Skærmbillede 2016-08-30 kl. 15.14.20

Gennemsigtighed: Overblik over datakilder som indgår i ESG-analysen.

Gennemsigtighed i datakilder

Analysen vil kunne vise din virksomheds bæredygtige samlede rating sammenfattet fra i alt næsten 500 dataleverandører – herunder bl.a. Thomson Reuters, EIRIS, IW Financial, MSCI, RepRisk, Trucost og Vigeo, samt væsentlige rapporteringsinitiativer som Global Compact, Integrated Reporting, Global Reporting Initiative og Carbon Disclosure Project – og pege på hvilke områder i ESG spektrummet, som skal have fokus eller styrkes i forhold til dine interessenters præferencer.

Analysen bygges individuelt

  • Benchmarking mod konkurrenter, kunder, branche, leverandører og markeder
  • Hvilke virksomheder, der har de højeste ESG-ratings i din branche, land eller region
  • Hvordan din virksomhed eller konkurrenter rangerer på 12 specifikke ESG-mål
  • Hvilke rating-systemer, der har særlig betydning for din virksomhed
  • Hvilke ESG elementer du kan bygge din strategiske kommunikation på

Nedenfor kan du selv foretage en overordnet generel søgning på mere end 16000 virksomheder og se virksomhedens rating i forhold til alle virksomheder.

Læs ESG-analyserne nedenfor

Lundbeck trumfer Novo Nordisk på bæredygtige indsatser
Carlsbergs nyvundne ESG-førerposition har rødder i bestyrelsesforankring
God selskabsledelse placerer GN foran William Demant på ESG-rating
FLSmidth´ toplederfokus på arbejdsmiljø giver bonus i ESG-vurdering
Fokus på menneskerettigheder trækker Pandoras ESG-score op
Mærsk langt bagud i forhold til globale CSR-frontløbere

 


Analyse af sprogtonen i finansiel kommunikation

Den kognitive videnskab gør det muligt i kombination med Big Data at identificere organisationers sprogtone i den finansielle kommunikation.  Gennem tekstanalyse-software kan Erhvervsfilosofi.dk foretager komparative analyse af fx årsrapportens sprog, pr-meddelelser, finansielle nyheder, governance principper (fx code of ethics) og reklamer.

Analysen bygges individuelt

DONG sprogudvikling

Udviklingen i DONG´s “Letter to Stakeholders” på sprogtone-kategorierne “Optimisme” og “Realisme”. Sammenligning af Poulsen og Eldrup – herunder før og efter børsnotering.

Forståelse af organisationens sprogtone giver viden og beslutningsstøttende information der giver kommunikationsansvarlige:

  • Stærkere strategisk kommunikation
  • Værktøjer til bedre argumentation
  • Større forståelse for organisations sproglige udtryk
  • Større forståelse for modtager perception af budskaber
  • Sprogtone-forståelse på baggrund af Big Data og normer

Benchmarking af resultater

Analysen formes individuelt og kan bl.a. etableres som en benchmarking mod konkurrenter,
aktieindeks (fx C20) eller leverandører.  Analysen måler sprogtonen
på baggrund af fem sprogkategorier:

Udsnit af sprogtone-analyse af alle C20 virksomheder

Udsnit af sprogtone-analyse af alle C20 virksomheder

  • Activity
  • Optimism
  • Certainty
  • Realism
  • Commonality

Tekstanalyse-software og Big Data

Analysen er baseret på software, der analyserer statistisk på antal forekomster af forskellige ordklasser samt klassernes selektive forhold mellem navne substantiver, adjektiver, afledte adjektiver, verber og funktionelle begreber som ”strategi”, ”resultater” og ”markeder.” Dette vægtes statistisk op mod en database med over 50.000 tekster inddelt i forskellige forretningsområder. Sammensætningen af analyselogaritmen afhænger af de ovennævnte kategorier.

Læs også artikler baseret på omfattende sprogtone-analyser

Poulsen vs. Eldrup: Markante sprogvariationer i DONG’s ‘breve fra ceo’
Optimistisk Jeff Gravenhorst med rigelig realisme
Overoptimistiske aktionærbreve hos Chr. Hansen og FLSmidth
Store forskelle i C20-selskabers aktionærbreve
ISS´ kølige kommunikation om risici