[dropcap]B[/dropcap]æredygtighedsanalyse: LEGO fremhæver i lighed med mange andre hovedsagelig sine bæredygtige præstationer i relative nøgletal. Selv om LEGO udviser stort engagement og vilje til at opnå resultater, skal omverdenen stadig være opmærksom på, at konsekvenserne af virksomhedens økonomiske succes stadig for en rum tid endnu er øgede affaldsmængder, højere vand- og energiforbrug samt stigende træk på naturressourcer. LEGO´s påvirkning på klima og miljø er i faktiske tal værre nu, end de var for et år siden. Men virksomheden er godt på vej til at slippe fri af dilemmaet. Det viser LEGO Groups ’Responsibility Report 2015’.

Vi har tidligere beskrevet problemstillingen som reboundeffekten, hvilket betyder, at selv om virksomheden relativt formår at reducere CO2-emissioner i produktionen (økoefficiens), så ender den alligevel samlet set med at bidrage til flere udledninger (økoeffektivitet) set ud fra absolutte størrelser.

[quote float=”right”]Vi arbejder konstant på at forbedre virksomheden, så vi kan tage det næste skridt mod at lave et positivt aftryk på planeten, som vores børn skal arve[/quote]

Selv med ovenstående in mente er det dog alligevel svært ikke at lade sig imponere, når en af Danmarks markante erhvervsstoltheder, LEGO, fremviser sine bæredygtige resultater for året 2015. For det første fordi virksomheden viser gode resultater på sine valgte sociale og miljønøgletal. For det andet og måske især fordi virksomheden tager målrettede skridt til at slippe ud af rebounddilemmaet. Efter 2020 vil LEGO, om alt går vel, reelt kunne præstere bæredygtig fremgang i faktiske tal. LEGO selv er ganske tilfreds med årets bæredygtige resultat:

”Vi er meget tilfredse. Resultaterne er skabt af tusindvis af dygtige og engagerede LEGO-medarbejdere rundt om i hele verden, der har grund til at være stolte. Vi arbejder konstant på at forbedre virksomheden, så vi kan tage det næste skridt mod at lave et positivt aftryk på planeten, som vores børn skal arve. Så vi stopper ikke op, men forsætter med at identificere muligheder for yderligere forbedringer på både kort og langt sigt, så vi kan drive en endnu mere global, relevant og ansvarlig forretning i fremtiden,” siger communications manager Morten Vestberg, Corporate PR and Reputation Management LEGO.

[quote float=”left”]Resultaterne er skabt af tusindvis af dygtige og engagerede LEGO-medarbejdere rundt om i hele verden, der har grund til at være stolte[/quote]

LEGO må føle en særlig forpligtelse til at gøre en forskel, i og med at de via deres produkter er i direkte kontakt med børn, dvs. den næste generation af ansvarlige verdensborgere. Flere bæredygtige holdninger burde måske indlejres mere synligt i produkternes storytelling og ikke gemmes af vejen i bæredygtighedsrapporter. LEGO er leg, men bæredygtighed er stadig ikke inkorporeret i nogen af LEGO-universerne.

Ansvaret for næste generation og erkendelsen af, at det ikke er tilstrækkeligt kun at præstere i relative tal i forhold til eksempelvis COP21-aftalen, kommer tydeligt til udtryk i årets bæredygtighedsrapport, hvor LEGO viser fremgang på 14 af i alt 15 bæredygtige nøgletal med formulerede målsætninger. LEGO præsterer solidt, ligesom LEGO formulerer konkrete mål for fremtiden gennem en række større ambitiøse tiltag, der udløser gevinster om 5 til 10 år. Herunder en milliardinvestering i et sustainable materials centre, der skal sikre nye bæredygtige materialer i både produkter og emballage, samt vindmøllefarmen Borkum Riffgrund, som skal nedbringe CO2-udledningen fra produktion til tæt på 0.

”Vi arbejder for at fremstille legoklodser karbonneutralt. Vi er derfor glade for, at vi kan fortsætte med at formindske vores forbrug af energi og affald per legoklods, vi fremstiller.

De seneste 5 år har vi f.eks. forbedret vores energieffektivitet med 24 procent, vi har investeret ca. 6 milliarder kroner i to nye vindmølleparker, så bæredygtig energi balancerer vores globale energiforbrug i 2020, og at vi arbejder på at finde og implementere bæredygtige alternativer til vores nuværende materialer i 2030. Så vi er helt klart på rette vej, mener vi,” oplyser Morten Vestberg.

[quote float=”right”]Antallet af auditeringer følger vores faste tilgang på området, hvor vi fokuserer mest på de lande, hvor risikoen for overtrædelser er højest[/quote]

I LEGO´s tilfælde er det svært at finde ret mange ømme punkter i virksomhedens sociale ansvarlighed, der rækker en hel del længere end de fleste andre danske selskabers – LEGO må i den henseende være kandidat til en af de mange CSR-priser. Erhvervsfilosofi.dk vurderer CSR-indsatsten og rapporteringen som værende en af de mest solide blandt årets rapporter, hvilket især også skal ses i lyset af, at LEGO ikke er børsnoteret og derfor hverken formelt eller uformelt er underlagt helt så strenge krav som disse.

Men der er også svagheder i LEGO´s bæredygtige indsats, som levner plads til forbedringer, når rapporten gennemlæses nærmere med lup. LEGO har præsteret svagt på auditeringer, både over for egne medarbejdere og over for eksterne partnere. I lyset af den solide omsætningsvækst på 25 procent og ikke mindst den store stigning i antal ansatte – fra 14.762 i 2014 til 17.294 i 2015 – ser det ikke seriøst ud, at LEGO kun gennemfører 19 auditeringer i forhold til code of conduct and regulations relating to the environment, employee health and safety and quality blandt medarbejderne. Et tal, der faktisk falder fra 24 auditeringer året før. Netop derfor fremstår volumenet lige i underkanten. Desuden falder business integrity training fra 100 procent i 2014 til 99 procent i 2015. Måske en mindre detalje, men hvorfor ikke afse de marginalt få ekstra ressourcer og få alle medarbejdere igennem træningsforløbet og dermed sikre signalere utvetydigt og tillige minimere en risiko.

Også antallet af auditeringer på code of conduct over for leverandører er faldende. Alligevel vurderer Morten Vestberg, at auditeringerne lever op til LEGO´s standarder. ”Antallet af auditeringer følger vores faste tilgang på området, hvor vi fokuserer mest på de lande, hvor risikoen for overtrædelser er højest – her er årlige audits. Hvor risikoen vurderes mindre, f.eks. i mellemrisikolande, auditerer vi hvert andet år. Det betyder, at antallet af auditeringer vil svinge lidt, men er på niveau med de seneste år, og vi er tilfredse med, at vores indsats sammen med medarbejdere og samarbejdspartnere betyder, at vi finder færre overtrædelser – og at de bliver løst tilfredsstillende,” udtaler Morten Vestberg til Erhvervsfilosofi.dk.

LEGO er ikke rangeret på Newsweek Green Score, da LEGO ikke er børsnoteret.

 

Skriv et svar