[dropcap]G[/dropcap]oMore har aflagt regnskab for 2015. Det viser, at det er dyrt at betræde den digitale deleøkonomiske verden, hvor nu også flere globale bilgiganter, blandt andet Toyota, Volkswagen, General Motors og BWM, med endog store investeringer i deletransporttjenester viser tænder.

For den danske deleøkonomiske darling, GoMore, betyder den øgede konkurrence også, at målet om den helt store økonomiske succes har fået flere oplagte muligheder. Det vil angiveligt glæde GoMores investorer, at interessen for markedet er skærpet. Men en mulig salgsgevinst af de helt store kræver, at det lykkes GoMore at omsætte den seneste investorindsprøjtning til en bredere produktpalet, et øget antal markeder og ikke mindst et meget højt antal brugere. Sker det, kan et partnerskab med en stor bilproducent være trampolin til det store globale gennembrud, som synes at være den underliggende strategi bag virksomheden.

[quote float=”right”]Bilproducenter indlemmer deleøkonomiske forretningsmodeller i deres fremtidige planer[/quote]

Brugervæksten i globale samkørselstjenester er ikke gået de store bilproducenters kølerhjelme forbi. Flere har i den seneste tid investeret i teknologier, som på en og samme tid vil udfordre bilproducenternes egen kerneforretning og sikre dem muligheden for at høste noget af det potentiale, som verdens 1 milliard biler repræsenterer via uudnyttet samkørsel.

Casen er ligetil: En bil står i gennemsnit stille i 95 procent af sin levetid, og denne uudnyttede kapacitet har fået bilproducenter som Toyota, Volkswagen og General Motors (GM) til at investere store beløb i deletjenester – og måske en mulighed for at se lidt grønnere ud.

GoMore selv opfatter bilproducenternes markedsentré som en bekræftelse på, at de er på rette vej: ”Det ser vi meget positivt på. Det viser, hvor stort potentialet er, og at vi er på rette spor. Vi er desuden ikke selv afvisende over for et sådant strategisk partnerskab med en bilgigant,” oplyser kommerciel direktør hos GoMore Rasmus Preuthun Carlsen.

Bilproducenterne har været i gang nogle år, men i årets første måneder har en række nye optrin bekræftet, at bilproducenterne indlemmer deleøkonomiske forretningsmodeller i deres fremtidige planer. GM investerede i januar 500 millioner dollar i bildelingstjenesten Lyft.com, der er en af de vigtigste konkurrenter til velkendte Uber i USA.

[quote float=”left”]Bilindustrien forventer dog ikke, at det traditionelle bilejerskab eller salgsmodel vil forsvinde lige med det samme[/quote]

Et hovedformål med aftalen er at kombinere GM´s viden om selvkørende biler med Lyfts tjenester for samkørsel. I sidste måned annoncerede Toyota et strategisk partnerskab med Uber, og på samme tidspunkt investerede Volkswagen 300 millioner dollar i den israelske taxiapp Gett. Volkwagen skriver, at man ”intends to generate a substantial share of future sales revenue with new business models,” og at ”the partnership is based on a joint growth strategy to expand on-demand mobility services in Europe.” Som mange danskere oplever dagligt, er også BMW og Daimler aktive gennem henholdsvis ordningerne Drive Now og Car2Go.

GoMore er i det globale perspektiv stadig lille, men har i det forgangne år hentet mere kapital fra en række investorer, der har tillid til, at virksomheden formår at positionere sig yderligere på det nordisk marked samt i Frankrig og Spanien, hvor GoMore nu også er aktiv. Den danske deletjeneste for samkørsel har opbygget en stor brugerbase i Danmark med næsten 500.000 medlemmer og forsøger at opbygge samme kritiske masse andre steder. I Frankrig har selskabet ifølge GoMores hjemmeside nu godt 1,2 millioner medlemmer, mens svenskerne og nordmændene endnu ikke har taget GoMore til sig.

Indsatsten koster penge. Det viser 2015-regnskabet fra GoMore, hvor driftsresultatet før skat er opgjort til et underskud på 10,4 millioner kroner. Resultatet for selve forretningen før lønninger (bruttoresultat) viser et underskud på 4,2 millioner kroner. Likviditeten ser fortsat fornuftig ud i kraft af årets tilgang af nye investorer, som blandt andet tæller Jesper Buch (tidligere just-eat.com). Egenkapitalen er opgjort til 18,8 millioner kroner, men fortsætter virksomheden med et årligt tab på omkring 10 millioner kroner, kan GoMore skimte horisonten for, hvornår nye investeringsrunder skal landes. GoMore vurderer selv, at den finansielle udvikling er som forventet: ”Overskud er ikke med i planen lige foreløbig. Vi vil de næste mange år investere et overskud i nye markeder – lande og regioner – og i vækst,” siger Rasmus Preuthun Carlsen til Erhvervsfilosofi.dk.

[quote float=”right”]GoMore: Vi er ikke afvisende over for et strategisk partnerskab med en bilgigant[/quote]

Spørgsmålet er, om GoMore på noget tidspunkt i sig selv bliver en rentabel økonomisk forretning, der kan overleve alene på driften. Eller om selskabets investorers tålmodighed bygger på de formentlig gode muligheder for, at en af de helt store deleøkonomiske globale konkurrenter eller bilproducenter kommer med et tilbud, der ikke kan afslås. I bund og grund handler GoMore-forretningscasen om opbygning af en velsmurt teknologiplatform med tilstrækkelig mange brugere til at skabe en sund pengestrøm fra relaterede ydelser. Indtil videre er investorerne tilfredse, lyder det fra GoMore: ”Vi når de toplinjemål for vækst, der er budgetteret med, og holder omkostningerne på et acceptabelt niveau, så de er tilfredse,” vurderer Rasmus Preuthun Carlsen.”

GoMore ligner på mange måder de store globale deleøkonomiske aktører, hvor kerneproduktet udvikles og tilføres yderligere muligheder for brugerne. Hos GoMore er det ud over almindelig samkørsel nu også muligt både at lease og leje en bil. Dermed udvikler GoMore sig til at være meget mere end blot idealistisk samkørsel, der i fremtiden ikke længere vil være den drivende kerneforretning: ”Biludlejning og leasing skal drive den største indtjening, hvorimod samkørsel skal opbygge community, brand, medlemmer og aktivitet. Leasing vokser med mere end 150 procent år efter år, og vi har nu 1.300 biler på gaden i Danmark,” siger Rasmus Preuthun Carlsen.

I bilindustrien forventer man ikke, at det traditionelle bilejerskab eller salgsmodel vil forsvinde med det samme, selv om tiderne vil ændre sig. “We aim to become a world leading mobility provider by 2025,” sagde Volkswagens administrerende direktør Matthias Mueller i forbindelse med investeringen i taxiappen Gett. Og dermed har Volkswagen også forsøgt ikke bare at supplere forretningsmodellen, men også at sætte en ny retorisk kurs og komme videre efter dieselskandalen. Deleøkonomi udspringer trods alt stadig fra ideen om en mere ressourceeffektiv og bæredygtighed verden, selv om branchen på den helt store globale finansielle klinge nogle gange glemmer den tredelte bundlinje.

Billede1

Kilde Proff.dk/CVR

 

 

Skriv et svar