I det nys udkomne (28. september 2016) årlige Sustainability Reporting Performance of the FTSE 100 fastslår Carbon Clear, at kløften mellem de virksomheder, der præsterer bedst og dårligst, hvad angår CO2-reduktioner, aldrig har været større blandt de 100 største virksomheder på London Stock Exchange – de såkaldte footsies i aktieindekset FTSE-100.
[quote float=”left”]Når perspektivet rettes mod rapporteringer om scope 2- og scope 3-emissioner indsnævres feltet yderligere[/quote]Erhvervsfilosofi.dk har på baggrund af indrapporteringer til Carbon Disclosure Project (CDP) ligeledes gennemgået de danske C20-virksomheder for mængde og dybde i rapporterede C02-emissioner. Også blandt de største danske virksomheder tegner der sig et A- og B-hold, hvor få gør rigtig meget, mens flere gør meget lidt.
Det er ikke overraskende flere af de største C20-virksomheder, der rapporterer på flest klimaindikatorer: Novozymes, AP Møller-Maersk, ISS, Novo Nordisk, Vestas, DSV og Coloplast har de mest omfangsrige opgørelser. Men når perspektivet rettes mod dybden af rapporterede C20-indikatorer – såkaldte scope 2- og scope 3-emissioner – indsnævres feltet yderligere.
Det kan konstateres, at kun 5 af de 19 C20-virksomheder oplyser, at de er engageret i scope 2- og scope 3-reduktioner i forhold til virksomhedens værdikæde. Ligeledes oplyser kun 5 virksomheder, om datagrundlaget for scope 1- og scope 2-emissioner følger officielle standarder, protokoller eller metodologier. 9 virksomheder – altså kun halvdelen – har oplyst verifikationsstatus på scope 1-CO2-opgørelser, mens kun 5 virksomheder oplyser det i forhold til scope 2-emissioner.
I forhold til verifikationsstatus på scope 3-emissioner tæller listen kun 4 virksomheder: ISS, Novo Nordisk, Vestas og Novozymes (2014-tal). Ifølge Erhvervsfilosofi.dks oplysninger rapporterer alle danske C20-virksomheder med undtagelse af Pandora og GN Store Nord til CDP.

Kilde: CSRhub
Dybere rapporteringer om CO2-emissioner ser altså ud til i dansk regi at være overladt til blot en håndfuld virksomheder. Der findes naturligvis selskaber uden for C20-indekset, herunder både private og offentligt ejede, hvor rapporteringerne kan være dybere end scope 1-niveau.
Men det må antages, at de førende virksomheder skal findes blandt C20-selskaberne, og at antallet af klimaambitiøse virksomheder uden for indekset ikke rækker til at påvirke det samlede indtryk af et snævert A-hold og et stort B-hold.
Godtager vi, at C20-selskaberne er et billede på, hvor langt erhvervslivet er med at danne sig et overblik over sit ansvar for C02-emissioner i hele sin værdikæde, er det skræmmende få, der kvalificerer sig til A-holdet. I det samlede antal indrapporterede indikatorer er der ligeledes meget store forskelle blandt C20-selskaberne – se grafikken.
[toggle title_open=”Close Me” title_closed=”Om GHG emissions” hide=”yes” border=”yes” style=”default” excerpt_length=”0″ read_more_text=”Read More” read_less_text=”Read Less” include_excerpt_html=”no”]Scope 1: All direct GHG emissions.
Scope-2: Indirect GHG emissions from consumption of purchased electricity, heat or steam.
Scope-3: Other indirect emissions, such as the extraction and production of purchased materials and fuels, transport-related activities in vehicles not owned or controlled by the reporting entity, electricity-related activities (e.g. T&D losses) not covered in scope 2, outsourced activities, waste disposal, etc.[/toggle]
Indfris aktionærforventningerne til CO2-strategier?
Carbon Clear advarer de virksomheder i FTSE-100, der endnu ikke har udviklet tydelige strategier for at medvirke til, at England når sit erklærede mål om 80 procents reduktion inden 2050, om, at passiviteten kan ramme dem som en boomerang i forhold til deres aktionærers forventninger.
”To continue to be successful and fulfill obligations to shareholders, companies need to consider the risks of climate change and embed these in their business models,” hedder det i Carbon Clears rapport, der samtidig udpeger BT Group, Marks & Spencer Group, Unilever, Coca-Cola HBC AG og Kingfisher som de absolut førende engelske virksomheder på området.
De initiativer og det store engagement, som disse virksomheder ifølge Carbon Clear iværksætter, får samtidig analysehuset til at ærgre sig over alle dem, der ikke gør det samme.
[quote float=”right”]Passivitet kan ramme som en boomerang [/quote]”The hard work and dedication these companies have towards developing a more sustainable business model is excellent (…). It is therefore disappointing that more companies are not following their lead,” skriver Carbon Clear.
Rapporten konkluderer, at 99 af de 100 virksomheder på den ene eller anden måde rapporterer om drivhusgasser, at 66 inddrager scope-3-data, mens 30 virksomheder endnu ikke har fastsat konkrete reduktionsmål.
Det betyder omvendt, at 70 af Englands 100 mest værdifulde virksomheder har defineret konkrete reduktionsmål. Men Carbon Clear vurderer, at målene ikke er ambitiøse nok i forhold til at indfri det globale mål om at begrænse den globale temperatur med 2 grader, som COP21-aftalen dikterer.
”Awareness of climate issues is more common place within the FTSE 100, with 70 companies now setting carbon reduction targets. However, many of these targets do not push companies to make the reductions required if we are to meet global carbon reduction goals,” konkluderer rapporten.
Ligeledes vurderes det i relation til bæredygtige initiativer i virksomhedernes forsyningskæder, at der stadig er et stykke vej til konkrete resultater i reduktioner i drivhusgasser. Færre end 25 af de 100 virksomheder har taget konkrete initiativer, til trods for at flere rapporterer om udledninger (scope-3) – i forsyningskæden.
”However, the transition from reporting to actual emissions reductions, is still proving difficult. Despite a market improvement in the number of companies evaluating the risks climate change poses to suppliers, less than a quarter of the companies in the FTSE 100 are taking action. We understand that engaging the supply chain to get to grips with scope 3 emissions can be daunting. But there are companies that have taken on this task and have found significant value in doing so,” skriver Carbon Clean.