Udgivet i I fritiden

Medvirkende i Han Er Bare Ikke Vild Med Dig

Af Erhvervsfilosofi.dk

Kender du følelsen af at stirre på skærmen og vente på den mail, der aldrig kommer - hvad enten det er fra en potentiel kunde eller fra den, du har været på date med? I både kærlighed og forretning forsøger vi febrilsk at tyde de små signaler, så vi kan placere vores næste træk rigtigt. Netop det puslespil - læren om, hvornår “nej” rent faktisk betyder nej - er omdrejningspunktet for ensemblefilmen “Han er bare ikke vild med dig”.

Under kategorien “I fritiden” på Erhvervsfilosofi Online tager vi denne gang et skridt væk fra Excel-arkene og ind i et univers af post-its, telefonsvarer­beskeder og desperate kaffedates. For selv om filmen er pakket ind i romantisk komedie, er dens kerne en forretnings­mæssig sandhed: Hvis din modpart ikke reagerer, er det i sig selv et svar. Alligevel bliver vi - både privat og professionelt - ved med at håbe, at vi er undtagelsen fra reglen.

I løbet af artiklen folder vi filmens kapacitetsliste ud som et stjernebesat organisationsdiagram: fra Ginnifer Goodwins håbløst håbefulde Gigi og Justin Longs kyniske bar­guru Alex til power-parret Jennifer Aniston og Ben Affleck. Vi zoomer ind på birollerne, kigger bag kameraet hos instruktør Ken Kwapis og producent Nancy Juvonen, og finder ud af, hvorfor denne 2009-klassiker stadig er et case-study i både relationer og risikostyring.

Så sæt kaffekoppen fra dig, læn dig tilbage, og lad os sammen decode de kærlighedstekniske KPI’er i “Han er bare ikke vild med dig”. Når vi er færdige, har du ikke alene fået styr på filmens imponerende rollegalleri, men måske også et par nye redskaber til at læse signalerne - hvad enten det gælder hjertet eller bundlinjen.

Han er bare ikke vild med dig: Rammesætning og kort resumé

Filmen Han er bare ikke vild med dig tegner et kalejdoskopisk portræt af moderne datingkultur, hvor en håndfuld venner, kolleger og ekskærester i 20’erne og 30’erne krydser hinandens veje, mens de febrilsk prøver at dechifrere de små - ofte selvmodsigende - signaler, der følger med romantiske relationer. Handlingen er flettet sammen som en ensemblefortælling, hvor hver figur personificerer en bestemt “regel” om tiltrækning og afvisning, samtidig med at de inderst inde håber at være lige præcis den, der får lov at bryde den.

Tonen blander romantisk komedie med rene drama-øjeblikke og en god portion selvkritisk, næsten dokumentarisk humor. Resultatet er en film, der føles let og morsom på overfladen, men som konstant prikker til seeren med en dybere sandhed: vi har en næsten urimelig tro på, at vi - i modsætning til alle andre - er undtagelsen, når kærlighedslovene slår hårdt ned.

De flettede historier - På én serviet

  • Gigi & Alex: Den evige dater Gigi misforstår hvert et glimt og smil, men finder en brutal ærlighed hos barkeeperen Alex, der lærer hende “reglerne” - og uforvarende udfordres af dem selv.
  • Beth & Neil: Ni års papirløst parforhold knirker, fordi Beth vil giftes, mens Neil er tilfreds uden ring - et nutidigt take på commitment-fobi vs. social forventning.
  • Janine, Ben & Anna: Ægteparret Janine/Ben er arketypen på den respektable facade, som smuldrer, da Ben lader sig lokke af den frihedselskende sanger Anna.
  • Conor & Mary: PR-kvinden Mary jonglerer online-dates, mens hendes ven Conor forsøger at balancere mellem velmente råd og sin egen uforløste forelskelse i Anna.

Hver historie spejler de andres succeser og fejltagelser, og filmen klipper ubesværet mellem first dates i hippe barer, sammenbrud i køkkenet og mobilopkald fyldt med (mis)forståelser. Det skaber et rytmisk flow, der understøtter genremikset: grin, cringe og klump-i-halsen inden for få minutter.

Hvorfor vil vi være undtagelsen?

Den gennemgående tese - “Hvis han ikke ringer, er han nok bare ikke vild med dig” - udfordrer den romantiske fantasi, vi fodrer os selv og hinanden med: at vores historie naturligvis ender anderledes end alle de andres. Filmen bruger sit brede persongalleri til at vise, hvordan håbet om at være undtagelsen fungerer som drivkraft, selv når alle rationelle tegn peger i modsat retning. Det er både filmens komiske motor og dens mest genkendelige sårbarhed.

Han er bare ikke vild med dig er derfor mere end et kulørt hollywoodsk samlebåndsprodukt; den er et spejl, der reflekterer den naive, men alligevel nødvendige optimisme, som får os til at swajpe videre, ringe én gang til eller lade en lille hvid løgn blive til et helt forhold. Og netop dér finder filmen sin vedvarende appel - i spændingen mellem reglen og drømmen om at slippe fra den.

Stjerneensemblet: Hovedrollerne og deres dynamik

Filmen hviler på et veritabelt A-team af skuespillere, der tilsammen dækker de fleste moderne kærlighedsroller - fra den håbefulde romantiker til den følelsesmæssigt utilgængelige undskyldnings-mager. Nedenfor et hurtigt overblik over, hvem der spiller hvem, hvordan figurernes veje krydser hinanden, og hvad hver præstation tilfører den samlede historie:

  1. Ginnifer Goodwin som Gigi Phillips & Justin Long som Alex

    Gigi er filmens bankende hjerte - hun længes efter den store kærlighed, men snubler konstant over egne fortolkninger af “tegnene”. Goodwin giver figuren en blanding af neurotisk charme og rå sårbarhed, der gør hendes blindgyder genkendelige og morsomme. Alex, bar-ejeren der mener at have luret hele spillet, leveres af Justin Long med en tør, næsten stand-up-agtig levering, som skaber et verbalt ping-pong mellem de to. Dynamikken fungerer som filmens kompas: Alex’ kyniske regler vs. Gigis ukuelige tro på undtagelsen.

  2. Jennifer Aniston som Beth Murphy & Ben Affleck som Neil

    Parret, der har været sammen i syv år uden ring på fingeren, giver filmen dens mest modne konflikt: Kan man være “forpligtet nok” uden et stykke papir? Aniston balancerer humor og alvor, særligt i scenerne med sine søstre, hvor presset for ægteskab stiger. Affleck spiller Neil som den afslappede, men kærlige modpol, der i diskrete øjeblikke lader tvivlen sive ind. Sammen illustrerer de, at selv stabile forhold kan skride på grund af kulturelle forventninger.

  3. Jennifer Connelly som Janine Gunders & Bradley Cooper som Ben Gunders

    Ægteskabet, der burde være urokkeligt, men som langsomt undermineres af fristelser og usagte frustrationer. Connelly giver Janine et kontrolleret ydre, hvor hvert øjenbrynssmil er et forsøg på at holde facaden - en effektiv kontrast til de emotionelle udbrud, der kommer senere. Cooper portrætterer Ben som sympatisk nok til, at publikum forstår ham, men selvoptaget nok til, at man ikke tilgiver ham. Deres storyline tilfører drama og skygger til filmens ellers lette tone.

  4. Scarlett Johansson som Anna Marks

    Anna er filmens katalysator for begær - en fritsvævende sangerinde/yoga-entusiast, hvis tiltrækningskraft driver flere af mændenes valg. Johansson spiller hende med netop den blanding af magnetisk selvsikkerhed og underliggende usikkerhed, der gør figuren mere end blot “anden kvinde”. Hun sætter spørgsmålstegn ved, hvorvidt passion retfærdiggør moral.

  5. Drew Barrymore som Mary Harris

    Mary repræsenterer dating-junglens teknologiske dimension: telefonsvarer, e-mails, Myspace-beskeder (2009!). Barrymore, der også er medproducer via Flower Films, leverer comic relief med sin altid lidt for lange strøm af digital frustrationer. Hendes subplot minder publikum om, at selv uden for de primære kæde-relationer er det umuligt at undslippe romantikkens regler.

  6. Kevin Connolly som Conor Barry

    Som den pæne fyr, der gerne vil være “mere end ven” med Anna, viser Connolly hvor ydmygende det kan være at være plan B. Hans hotline til Alex’ bar binder subplottene sammen, og hans blinde jagt på bekræftelse spejler Gigis rejse - bare set fra den anden side af kønsstereotypen.

Fordi hvert hovedrolle-sæt illustrerer et specifikt kærlighedsdilemma, bliver ensemblet mere end summen af sine stjerner; de danner et mosaikbillede af moderne romantik, hvor publikum næsten med garanti genkender sig selv ét eller flere steder i kæden.

Han er bare ikke vild med dig: Biroller, cameos og karaktergalleriets bredde

Selv om Han er bare ikke vild med dig lever højt på sit stjernecast, er det birollerne og de små cameos, der giver filmen den tekstur, tempo-skift og hverdagsrealisme, der gør ensemble-fortællingen troværdig. De træder ind og ud af barer, kontorer, bryllupsfester og familiesammenkomster, hvor de enten sætter hovedpersonernes dilemmaer på spidsen eller leverer velplacerede grin.

Udvalgte biroller - Hvorfor de virker

  • Busy Philipps - “Kelli Ann”
    Kelli Ann er bartenderen, der med én sarkastisk replik ad gangen minder Gigi (Ginnifer Goodwin) om, at barreglerne i kærlighed er brutalt enkle: Hvis han vil have dig, ringer han. Philipps’ energiske levering giver miljøet i Alex’ bar en rå kant og placerer publikum på tilskuerpladserne til nattelivets uskrevne regler.
  • Kris Kristofferson - “Ken Murphy”
    Som Beths (Jennifer Aniston) kræftsyge far indfører Kristofferson tungere, eksistentielle temaer midt i romantikkomedien. Familiemiddagsscenerne skaber kontrast til de mere overfladiske datingplots og forankrer Beths eget ægteskabs-dilemma i en større livsramme om sygdom, pligt og kærlighed.
  • Wilson Cruz - “Nathan”
    Nathan flankerer Drew Barrymores Mary på annoncekontoret og repræsenterer den yngre, digitale datinggeneration. Cruz’ kvikke timing i kontorgangen illustrerer filmens tech-subplot (telefonsvarere, MySpace, voicemail-tolkning) og giver publikum følelsen af, hvor forvirrende mange signaler der kan gå tabt i oversættelsen.
  • Leonardo Nam - “Joshua”
    Joshua er den glatte kollega, som placerer Ben (Bradley Cooper) i moralsk modvind på arbejdspladsen. Nam understreger kontormiljøets “bro-culture” og fungerer som spejl for Bens egne glidninger mellem flirten med Anna (Scarlett Johansson) og ægteskabet med Janine (Jennifer Connelly).
  • Natasha Leggero - “Amber Gnech”
    Amber er Conor Barrys (Kevin Connolly) utilfredse klient; et hurtigt, komisk stik, der viser, hvor meget Conor satser på professionel succes for at kompensere for kærlighedsfiaskoer. Leggeros skarpe deadpan fremhæver salgskulturens aggressive tone og giver publikum et friskt, humoristisk pusterum.
  • John Ross Bowie - “Dan the Wiccan”
    I den absurde bryllupsscene bliver Bowie filmens “comic relief” par excellence. Hans alternative bryllupsritualer prikker til Beths og Neils (Ben Affleck) konflikt om ægteskabets betydning og udfordrer tradition og konvention - et kerne­tema i hele filmen.

Miljøskift og tematiske klangflader

Miljø Biroller/Cameos Tematiske pointer
Baren Busy Philipps (Kelli Ann), Andy the Barman m.fl. “Reglerne” i dating, øjeblikkelig afvisning versus håb.
Kontoret (Baltimore Sun & annoncebureauet) Wilson Cruz (Nathan), Natasha Leggero (Amber), diverse kolleger Teknologisk støj i kommunikationen, karriere som erstatning for kærlighed.
Familiehjemmet Kris Kristofferson (Ken), Brooke Bloom & Hedy Burress som søstre Familieforpligtelser, sygdom, praksis kontra romantiske idealer.
Bryllupper & fester John Ross Bowie (Dan the Wiccan), diverse kusiner og fætre Ægteskabets ritualer, gruppepres og forestillingen om den “perfekte union”.

Små ansigter, store øjeblikke

Ud over de nævnte dukker en stribe skuespillere op i mikro-scener, der tilsammen udvider filmens collage af kærlighedens misforståelser:

  1. Bill Brochtrup som Larry - bartenderen, der serverer både drinks og hårde sandheder.
  2. Ali Afshar som Skip - fitnesscenterets macho-træner, der leverer et comic punch omkring “spillets regler”.
  3. Sasha Alexander som Catherine - Bens projektleder, der viser, hvordan arbejdsliv og affærer kan krydse hinanden.
  4. Zoë Jarman & Alia Rhiana Eckerman - sorority-piger i montage-rådgivningerne, der giver filmens “regler” et yngre ekko.

Tilsammen fungerer disse figurer som virkningsfulde cut-aways, der holder tempoet oppe og etablerer, at kærlighedsjunglen ser nogenlunde ens ud - uanset om man er bartender, kontor­nørd eller wicca-præst. Når vi som publikum ler eller krummer tæer af deres ét-linje-slapshots, mærker vi samtidig, at hovedpersonerne ikke bevæger sig i et vakuum, men i en levende, pulserende Baltimore, hvor alle kæmper med at blive den undtagelse, de drømmer om.

Bag kameraet og andre fakta: Instruktør, produktion og nøgletal

Bag kulisserne finder vi et lige så erfarent hold, som de ansigter vi ser på lærredet:

Hovedkræfterne

  • Instruktør - Ken Kwapis: Kendt for sit sikre greb om ensemble-komedier (bl.a. The Office, License to Wed). Hans tv-baggrund fornægter sig ikke; de mange små scener klippes, så tempo og timing hele tiden holdes skarpt.
  • Producer - Nancy Juvonen: Co-stifter af Drew Barrymores selskab Flower Films og kreativ sparringspartner på flere af selskabets projekter (50 First Dates, Charlie’s Angels m.fl.).

Produktionsselskaber

Flower Films (Drew Barrymore & Nancy Juvonen) stod for den daglige udvikling og det karakteristiske “venlig-quirky” præg, mens Warner Bros. Pictures og New Line Cinema leverede storstudiets distributionskraft og budget.

Nøgletal

Original titelHe’s Just Not That Into You
Dansk titelHan er bare ikke vild med dig
Udgivelsesdato6. februar 2009 (USA)
Varighed123 minutter
OprindelseslandUSA
SprogEngelsk
GenrerKomedie, Romantik, Drama

Cast ↔ produktion: Sjove krydsfelter

  • Drew Barrymore fungerer både som skuespiller (Mary Harris) og som med-producent gennem Flower Films - et perfekt eksempel på, hvordan selskabet ofte blander Barrymores egne roller med projekter, det finansierer.
  • Flere af stjernerne er Oscar-vindere eller -nominerede (Jennifer Connelly, Scarlett Johansson, Bradley Cooper, Ben Affleck), hvilket gør filmen til et lærebogseksempel på en A-liste-ensemblekomedie.
  • Ken Kwapis’ erfaring fra episodiske TV-formater gør ham til en ideel “trafikstyrer”, når otte-ni plots skal flet­tes gnidnings­løst på én spillefilms længde.

Hvorfor filmen er et skoleeksempel på a-liste-ensemblefilm

  1. Stjernetæthed: Hver storyline bæres af navne med eget billet­salgstræk - publikum kan “shoppe” deres favorit og stadig opleve hele pakken.
  2. Mosaikstruktur: Løs narrative “vignetter” giver plads til, at alle kommer til orde, uden at filmen bliver episodisk i negativ forstand.
  3. Genremiks: Kombinationen af romantik, skarp komik og små dramatiske stik gør, at et bredt publikum føler sig inviteret.
  4. Forretnings­model: Flere middelstore roller i stedet for én kæmpe løncheck til én superstjerne fordeler risikoen - og hyrede talentet siger ja, fordi det kun “stjæler” nogle uger i kalenderen.

Resultatet er en film, der både kan sælges som rom-com til date-publikummet og som et sofistikeret ensemble­drama til et lidt ældre segment. Kombinationen af Ken Kwapis’ sikre instruktion, Flower Films’ producer-netværk og Warner/New Line-maskinen bag distributionen gjorde Han er bare ikke vild med dig til en af 00’ernes mest synlige mosaikfortællinger om moderne kærlighed.